Rellegint el diari, hem trobat un article d'opinió que, seguidament, hem rebuscat a Internet. Ens ha semblat interessant compartir-lo amb tots vosaltres ja que us pot ser enriquidor saber la importància d'aquestes dues branques conjuntes.
Tecnologia i educació
Notícias.com, 1 de Gener del 2010
A través de diversos estudis s'ha determinat que la rutina, les interaccions diàries entre pares i fills, els entreteniments i les activitats recreatives que gaudeix la família afavoreixen la predisposició dels nens cap a l'aprenentatge. L'aprofitament del temps lliure és una variable important que determina el rendiment acadèmic, per això, els pares han d'estimular l'ús del temps lliure intel·ligentment, respectant la independència dels seus fills i vigilant que utilitzin positivament la seva llibertat.
Entre els passatemps dels nens i joves de l'actualitat hem de considerar, com els més demandats, la televisió, els videojocs i la Internet. Cadascun d'ells, sens dubte, té un impacte en el desenvolupament creatiu i acadèmic i també en la seva forma d'inserir-se socialment en el seu entorn.
En general, la desvaloració dels mitjans massius i dels videojocs està fundada en vaguetats, fal·làcies, generalitzacions i, sobretot, punts de vista molt personals de qui els emet, sense un estudi que els sustentin, i en alguns casos una forta influència de la formació moral o religiosa. “Els estímuls que ofereixen les famílies i les escoles no són tan intensos com els de els videojocs”
Pel que fa als videojocs, afirma Balerdi que quan es comparen a aquests amb les activitats realitzades a l'escola o la casa, es comprova que els videojocs utilitzen major quantitat de recursos que afavoreixen la motivació de la conducta. L'escola i la família no realitzen activitats lúdiques que produeixin per si soles satisfacció, ni es coneixen amb certesa les finalitats a aconseguir, ni reforç per aconseguir-los; tampoc estimulen una activitat programada per desenvolupar-se amb una dificultat progressiva. Els estímuls que ofereixen les famílies i les escoles no són tan intensos com els de els videojocs (llums, so, manipulació) i gairebé mai brinden una recompensa, sinó més aviat, silencis o càstigs.
El videojoc brinda una demostració del joc i les seves regles, ofereix els nivells de dificultat adequats per a cada jugador i la facilitat d'anar progressant de forma contínua, convida a manipular, a resoldre problemes i dóna recompenses si es compleixen certs requisits i reconeix l'èxit públicament, la qual cosa permet al jugador sentir-se heroi o identificar-se amb algun socialment conegut. La competició és una font de motivació, i el videojoc presenta competició contra la màquina, contra el propi jugador quan tracta de superar-se i contra els seus companys presents. Al mateix temps, la constant repetició permet afermar comportaments i el domini de l'activitat.
Quant als possibles efectes negatius dels videojocs en nens i joves, les investigacions no han estat concloents. Els trastorns fisiològics causats per l'abús de consum d'aquests jocs (epilèpsia, canvis de pressió i ritme cardíac) es limiten a un nombre molt reduït de casos. Altres investigacions els van trobar beneficiosos per al desenvolupament de la creativitat i actituds *prosociales fins a la rehabilitació física i oncològica. Segons Esclato, no existeixen evidències de problemes intel·lectuals, violència, sexisme, etc, que puguin ser justificats des del punt de vista científic.“La tecnologia ha d'usar-se a favor i no en contra del desenvolupament dels nens i joves”No obstant això, a pesar que les investigacions no són definitives, es recomanen la prudència en l'ús d'aquests jocs i una selecció i orientació temàtica per part els pares i mares cap als jocs més educatius, esportius i amb menor contingut de violència física i verbal. Pel que fa a l'ús de la Internet hem de puntualitzar que aquesta té un contingut real, format pel conjunt de dades que circulen per la xarxa i que es troba en forma de biblioteques digitals, llibres electrònics, revistes i bases de dades, i un contingut potencial que és el coneixement dels 400 milions d'usuaris connectats i al com podem accedir a través de fòrums, grups i xats. Aquests dos elements tenen un contingut il·limitat si s'aplica a l'educació.
A pesar que pocs establiments tenen projectes d'educació per Internet, l'educació virtual és una realitat al món d'avui, i l'educació ha d'aprofitar aquest recurs de manera eficient. L' Internet permet ampliar l'accés a l'educació, promoure l'aprenentatge col·laboratiu i el treball en grup.
La xarxa proveeix informació actualitzada de qualsevol tema, però també presenta alguns inconvenients, la qual cosa es converteix en desinformació quan l'usuari no sap com valorar i escollir les dades adequades. El repte de l'educació d'avui és ensenyar els criteris de discriminació, de recerca i selecció de la informació, o sigui, desenvolupar habilitats de recerca, selecció i aplicació de la informació. Per a alguns estudiosos del cas, la saviesa en l'actualitat consisteix a saber buscar, triar i seleccionar allò que l'intel·lecte requereix a cada moment.Finalment, la tecnologia està present i hem d'usar-la a favor i no en contra del desenvolupament dels nens i joves. Prohibir el seu ús no sembla ser el canal adequat, sinó supervisar una rutina adequada a l'edat. Novament, la supervisió dels pares i les mares sobre les activitats dels nens és, com sempre ha estat, un factor decisiu per al seu desenvolupament.
Entre els passatemps dels nens i joves de l'actualitat hem de considerar, com els més demandats, la televisió, els videojocs i la Internet. Cadascun d'ells, sens dubte, té un impacte en el desenvolupament creatiu i acadèmic i també en la seva forma d'inserir-se socialment en el seu entorn.
En general, la desvaloració dels mitjans massius i dels videojocs està fundada en vaguetats, fal·làcies, generalitzacions i, sobretot, punts de vista molt personals de qui els emet, sense un estudi que els sustentin, i en alguns casos una forta influència de la formació moral o religiosa. “Els estímuls que ofereixen les famílies i les escoles no són tan intensos com els de els videojocs”
Pel que fa als videojocs, afirma Balerdi que quan es comparen a aquests amb les activitats realitzades a l'escola o la casa, es comprova que els videojocs utilitzen major quantitat de recursos que afavoreixen la motivació de la conducta. L'escola i la família no realitzen activitats lúdiques que produeixin per si soles satisfacció, ni es coneixen amb certesa les finalitats a aconseguir, ni reforç per aconseguir-los; tampoc estimulen una activitat programada per desenvolupar-se amb una dificultat progressiva. Els estímuls que ofereixen les famílies i les escoles no són tan intensos com els de els videojocs (llums, so, manipulació) i gairebé mai brinden una recompensa, sinó més aviat, silencis o càstigs.
El videojoc brinda una demostració del joc i les seves regles, ofereix els nivells de dificultat adequats per a cada jugador i la facilitat d'anar progressant de forma contínua, convida a manipular, a resoldre problemes i dóna recompenses si es compleixen certs requisits i reconeix l'èxit públicament, la qual cosa permet al jugador sentir-se heroi o identificar-se amb algun socialment conegut. La competició és una font de motivació, i el videojoc presenta competició contra la màquina, contra el propi jugador quan tracta de superar-se i contra els seus companys presents. Al mateix temps, la constant repetició permet afermar comportaments i el domini de l'activitat.
Quant als possibles efectes negatius dels videojocs en nens i joves, les investigacions no han estat concloents. Els trastorns fisiològics causats per l'abús de consum d'aquests jocs (epilèpsia, canvis de pressió i ritme cardíac) es limiten a un nombre molt reduït de casos. Altres investigacions els van trobar beneficiosos per al desenvolupament de la creativitat i actituds *prosociales fins a la rehabilitació física i oncològica. Segons Esclato, no existeixen evidències de problemes intel·lectuals, violència, sexisme, etc, que puguin ser justificats des del punt de vista científic.“La tecnologia ha d'usar-se a favor i no en contra del desenvolupament dels nens i joves”No obstant això, a pesar que les investigacions no són definitives, es recomanen la prudència en l'ús d'aquests jocs i una selecció i orientació temàtica per part els pares i mares cap als jocs més educatius, esportius i amb menor contingut de violència física i verbal. Pel que fa a l'ús de la Internet hem de puntualitzar que aquesta té un contingut real, format pel conjunt de dades que circulen per la xarxa i que es troba en forma de biblioteques digitals, llibres electrònics, revistes i bases de dades, i un contingut potencial que és el coneixement dels 400 milions d'usuaris connectats i al com podem accedir a través de fòrums, grups i xats. Aquests dos elements tenen un contingut il·limitat si s'aplica a l'educació.
A pesar que pocs establiments tenen projectes d'educació per Internet, l'educació virtual és una realitat al món d'avui, i l'educació ha d'aprofitar aquest recurs de manera eficient. L' Internet permet ampliar l'accés a l'educació, promoure l'aprenentatge col·laboratiu i el treball en grup.
La xarxa proveeix informació actualitzada de qualsevol tema, però també presenta alguns inconvenients, la qual cosa es converteix en desinformació quan l'usuari no sap com valorar i escollir les dades adequades. El repte de l'educació d'avui és ensenyar els criteris de discriminació, de recerca i selecció de la informació, o sigui, desenvolupar habilitats de recerca, selecció i aplicació de la informació. Per a alguns estudiosos del cas, la saviesa en l'actualitat consisteix a saber buscar, triar i seleccionar allò que l'intel·lecte requereix a cada moment.Finalment, la tecnologia està present i hem d'usar-la a favor i no en contra del desenvolupament dels nens i joves. Prohibir el seu ús no sembla ser el canal adequat, sinó supervisar una rutina adequada a l'edat. Novament, la supervisió dels pares i les mares sobre les activitats dels nens és, com sempre ha estat, un factor decisiu per al seu desenvolupament.
Recordeu que podeu fer l'enllaç al text complet i a la vostra entrada fer un resum, un comentari...
ResponderEliminar